Renowacja roweru cz.6 – Składanie

Mamy już przygotowane wszystkie części naszej układanki – roweru ZZR Viola. Wystarczy poskładać i cieszyć się jazdą.

Montując miski sterowe korzystam z młotka montażowego Beta. Do pozostałych prac potrzebne są klucze płaskie i płasko-oczkowe.
Wszystkie możliwe do zastąpienia śruby/nakrętki wymieniłem na odpowiedniki ze stali nierdzewnej. Niektóre z łbami na klucz imbusowy, a część z gniazdem krzyżowym. Użyłem wkrętaków Wera Kraftform w wersji Lasertip – laserowo nacięte groty w celu pewnego osadzenia wkrętaka i redukcji efektu „wyślizgiwania się” narzędzia.
Po chwili prac montażowych, które są najprzyjemniejsze w całym procesie remontu, naszym oczom ukazuje się kompletny rower.

Odnowiony rower ZZR Viola

Zgodnie z zamierzeniem mamy klasyczny, polski rower. Ponadczasowy kształt ramy i nazwę zawierającą imię przyszłej właścicielki, Oli.

napis Viola

Oczyszczona i wypolerowana piasta odzyskała blask.

piasta zzr

Nowy, niklowany łańcuch.

łańcuch rowerowy KMC, Union

Nie mogło zabraknąć skórzanego siodła. Wybrałem sprawdzoną firmę, o wieloletniej tradycji. W siodełka tego producenta były wyposażane także rowery ZZR. Nie dziwi mnie ten fakt, ponieważ dobry rower musiał mieć dobry osprzęt i akcesoria. Oczywiście mowa o firmie Brooks. Do siodełka w wersji damskiej – Flyer S Specjal dobrałem skórzane chwyty Slander tego samego producenta.

siodełko rowerowe Brooks Flayer S, chwyty Slender

Ozdobne błotniki prezentują się obłędnie.

błotniki z nowymi szparunkami

Rower został już przekazany Oli. Poświęcony czas i mnóstwo pracy zostały docenione wielkim uśmiechem.

Zapraszam do przeczytania pozostałych części:
cz.1 – Zakup
cz.2 – Rozbiórka
cz.3 – Koła
cz.4 – Usuwanie powłok lakierniczych
cz.5 – Lakierowanie
cz.6 – Składanie – aktualnie czytasz

D.J.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

7 Comments

  1. Ładnie odnowiony rower, ale można by zostawić orginalne pedały ponieważ gumy były w dobrym stanie i też dlatego, że są one rozbieralne i można wymienić łożyska a rdza na elementach chromowanych często jest tylko powierzczowna i pod nią chrom często jest w dobrym stanie, druga sprawa to znaczek zzr z pegazem jest do dostania reprodukcja bardzo bliska orginału do kupienia za około 18 zł z przesyłką jeśli się nie mylę, no i oczywiście wiele osób może się ze mną niezgodzić ale ja bym zostawił orginalne opony degum ponieważ nieznoszę nowych wzorów bierznika na starych odnawianych rowerach, o ile sie niemylę to jest chyba taki rozmiar kół jak w składaku i na wiadomej stronie aukcyjnej są do dostania opony do składaka zrobione według orginalnego wzoru ale nowe z nowej gumy w normalnej kasie.

    • Oryginalne pedały zostały oczyszczone i nasmarowane. Niestety rdza wdarła się pod chromową powłokę i zrobiła niezłe spustoszenie. Przydałoby się wymienić kilka elementów. Znaczek ZZR jest w przygotowaniu. Nie zdecydowałem się na zakup wspomnianej reprodukcji, ponieważ mam inny pomysł na jego wykonanie. Przedstawię efekt jeśli plan się powiedzie. Przy wyborze opon ważnym kryterium było bezpieczeństwo i widoczność. Dlatego wybrałem opony z odblaskowym paskiem. Rozmiar kół to 24″ (ETRTO: xx-507). Prawdopodobnie masz Pawle na myśli CST C-219. Ten model faktycznie ma stary wzór bieżnika.

      • W kwestii opon każdy ma inne zdanie, ja w swojej pseudo kolarce (26″) jeżdżę na stomilach special z brąz/żółty nie wiem jaki to kolor bokiem i w sumie nie widzę różnicy w hamowaniu lub przyczepności w porównaniu do nowych rowerów i opon, tak w drugim rowerze zzr który kupiłem na złomowcu, mam z przodu wąskiego deguma a z tyłu też stomil special tylko, że z białym i strasznie popękanym bokiem i rozmiar większe koła i nawet na mocno popękanej oponie nie miałem takiej sytuacji żeby mi koło wpadło w poślizg przy ostrym hamowaniu. Mam jeszcze pytanie co do znaczka jak będzie przymocowany? Na stalowe czy na mosiężne nity czy też widziałem takie rozwiązanie jak mosiężne śrubki ze spiłowanym na płasko łbem aby upodobnić się do nitów.

        • Nie wybrałem jeszcze sposobu zamocowania znaczka. Oprócz przedstawionych przez Ciebie jest też najprostszy – na taśmę dwustronną. Tylko wtedy znaczek musiałby być bez otworów, aby to dobrze wyglądało.

  2. Sama zabieram się za odnowę roweru, mógłbyś mi powiedzieć co zrobiłeś z elementami metalowymi których nie pokrywałeś kolorem, takimi jak kierownica? zabezpieczałeś je podkładem?

    I jeszcze druga sprawa, jakiej marki używałeś podkład i lakiery? albo jaką mógłbyś polecić aby lakier był trwały?

    • Akurat w tym projekcie kierownicę wymieniłem na nową, ponieważ stara była skrzywiona. Ale np. tylna piasta została dokładnie oczyszczona i wypolerowana przy użyciu pasty polerskiej. Do chromowanych powierzchni można wykorzystać popularną pastę „Tempo” lub „Automax”. Po polerce nie stosujemy żadnych dodatkowych powłok. Jeśli chrom jest zniszczony, to polerowanie nie pomoże. Wtedy pozostają 2 opcje:
      - pochromowanie,
      - polakierowanie.
      Firmy zajmujące się chromowaniem usuwają stary chrom, szlifują, polerują, następnie nakładają warstwę miedzi, ponownie szlifują/polerują, nakładają nikiel i na końcu chrom. Jeśli proces ma być wykonany porządnie, to na pewno nie będzie tanim rozwiązaniem.
      Druga opcja, czyli lakierowanie, jest tańsza. Ważna uwaga – należy koniecznie usunąć stary chrom i rdzawe wżery. Można to zrobić ściernicą listkową, np. na trzpieniu zamocowanym w uchwycie wiertarki. Następnie podkład epoksydowy, podkład akrylowy, baza i na końcu bezbarwny.

      W przypadku elementów aluminiowych polerujemy – zapraszam do przeczytania artykułu Polerowanie aluminium.

      Odnośnie lakierów, stosuję w sprayu:
      - podkład epoksydowy Novol Spectral Under 395,
      - podkład akrylowy Novol,
      - baza – kupuję w lakierniczym lakier samochodowy, który nabijają w puszkę,
      - bezbarwny – także lakier samochodowy nabijany na miejscu w puszkę.
      Porządnie oczyszczona i tak zabezpieczona rama przeżyje wiele, wiele lat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


trzy + = 4

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>