Renowacja roweru cz.5 – Lakierowanie

Oczyszczone ze starych powłok elementy należy zabezpieczyć antykorozyjnie, a następnie polakierować. Podczas takich prac należy bezwzględnie chronić drogi oddechowe. Korzystam z maski 3M 6200 z filtrami 3M 6055 przeciw gazom i oparom.
Odtłuszczam elementy – stosuję zmywacz wstępny w celu usunięcia smoły, bituminów i silikonów.
Nakładam dwie cienkie warstwy podkładu epoksydowego, który zapewni znakomitą ochronę przed korozją. Przy błotnikach musiałem dodatkowo użyć szpachli w celu wyrównania powierzchni.

szpachlowanie błotników

Ważna uwaga! Elementy szpachlowane należy ponownie pokryć dwoma lub trzema cienkimi warstwami epoksydu. Czynność ta jest potrzebna w celu izolacji szpachlówki.

Następną warstwą jest podkład akrylowy – ponownie stosuję dwie warstwy. Szlifuję wszystkie elementy papierem o gradacji 600-800. Po tej czynności muszę użyć zmywacza międzyoperacyjnego.

Lakieruję błotniki białą bazą. Teraz przygotowuję je do nałożenia ozdobnych wzorów. Przygotowane wcześniej szablony zostały wycięte na arkuszu samoprzylepnej folii. Pomocny jest nożyk S20 Olfy.

przygotowywanie szablonów

Szablony w całej okazałości.

szablony

Na ich naklejenie proponuję przeznaczyć trochę czasu i wykonać tę czynność bardzo starannie. Od równego ułożenia szablonu zależy końcowy efekt, więc pośpiech jest niewskazany.
Uwaga! Zaprojektowana przez Kasię grafika jest skomplikowana, dlatego wykorzystaliśmy szablony wycięte ploterem. Jeśli ozdoba miałaby nawiązywać do oryginału, to świetnie spisałaby się taśma do szparunków Norton. Jej niewielka szerokość – 3mm i elastyczność umożliwiają oklejanie na nieregularnych kształtach.

szablon naklejony na błotnik

Po naklejeniu szablonów muszę dokładnie zamaskować pozostałe powierzchnie elementów. Stosuję taśmę Norton o szerokości 25mm.

maskowanie taśmą Norton

Przyszedł czas na polakierowanie ozdób kontrastowym kolorem. Wybrałem niebieski, czyli kolor który otrzyma też rama.
Uwaga! Czasami, podczas usuwania folii może dojść do oderwania części lakieru. W tym przypadku stało się tak na końcówce błotnika. Ubytek został wypełniony, a następnie delikatnie przeszlifowany, aby nie było śladu po pokryciu lakierem bezbarwnym.

lakierowanie szparunków

Jak widać na poniższym zdjęciu można wykonać to precyzyjnie. Błotniki już po nałożeniu lakieru bezbarwnego.

błotniki ze szparunkami

Identycznie należy postąpić z ramą. Wybrałem sposób malowania zbliżony do oryginału, więc niebieska rama otrzymała białe ozdoby i pięknie zaprojektowany napis Viola.

polakierowany rower ZZR

Niebawem dalsze losy projektu.

Zapraszam do przeczytania pozostałych części:
cz.1 – Zakup
cz.2 – Rozbiórka
cz.3 – Koła
cz.4 – Usuwanie powłok lakierniczych
cz.5 – Lakierowanie – aktualnie czytasz
cz.6 – Składanie

D.J.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

4 Comments

    • Wzór został wycięty ploterem na samoprzylepnej folii.
      Błotniki zostały polakierowane białą bazą, następnie po oklejeniu szablonami, został nałożony niebieski, a na koniec całość pokryta lakierem bezbarwnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


+ siedem = 9

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>