Renowacja roweru cz.4 – Usuwanie powłok lakierniczych

Oryginalna powłoka lakiernicza nosi liczne ślady w postaci zadrapań, rys oraz wykwitów rdzy. Przed nałożeniem nowego lakieru muszę dokładnie oczyścić ramę, widełki oraz błotniki z uchwytami. Podczas takich prac należy chronić oczy, drogi oddechowe oraz skórę. Korzystam z gogli Uvex 9301 oraz maski 3M 6200 z filtrami 3M 6055 przeciw gazom i oparom. Ręce chronię rękawicami Uvex C5 wet.

Uvex gogle i rękawice oraz maska 3M

Na początku stosuję preparat do usuwania powłok lakierniczych. Nakładam go niedużym pędzlem.

nakładanie zmywacza lakieru

Po kilku minutach pojawiają się pierwsze pęcherzyki. Lakier zaczyna odchodzić.

preparat do usuwania lakierów zaczyna działać

Czekam 15-20 minut i zaczynam usuwać łuszczący się lakier drucianą szczotką.

usuwanie farby ręczną szczotką drucianą

Powierzchnia jest już wstępnie oczyszczona. Muszę jeszcze usunąć nity mocujące tabliczkę producenta ZZR. Stosuję mini szlifierkę Dremel 4000. Bardzo przydatnym wyposażeniem jest wałek giętki Dremel 225 (znajduje się w moim zestawie F0134000JC). Wtedy pracujemy znacznie mniejszym narzędziem, co przekłada się na mniejsze zmęczenie dłoni oraz znacznie wyższą precyzję.

Dremel z wałkiem giętkim

Wybieram z akcesoriów frez grawerski 106.

akcesoria Dremel

Usuwam nity od środka główki ramy.

Frez Dremel 106 w użyciu

Koronę widelca muszę oszlifować i wyrównać. Stosuję taśmy szlifierskie 408 o ziarnistości 60 na zwykłym, skręcanym trzpieniu. Obecnie Dremel oferuje nowszy trzpień SC407.

szlifowanie

Kolejny etap to dokładne oczyszczenie za pomocą szczotki drucianej z trzpieniem. Bosch oferuje szczotki o różnych kształtach i różnej średnicy.

Druciana szczotka z trzpieniem Bosch

Szczotka usuwa wszelkie pozostałości starych powłok oraz ogniska rdzy.

usuwanie pozostałości lakieru

Mozolna praca przynosi świetny efekt. Uzyskujemy czysty metal.

oczyszczona rama, widelec, błotniki i uchwyty

Opisany wcześniej Dremel i frez grawerski umożliwiają oczyszczenie zakamarków.

oczyszczone zakamarki ramy zzr

Niebawem dalsze losy projektu.

Zapraszam do przeczytania pozostałych części:
cz.1 – Zakup
cz.2 – Rozbiórka
cz.3 – Koła
cz.4 – Usuwanie powłok lakierniczych – aktualnie czytasz
cz.5 – Lakierowanie
cz.6 – Składanie

D.J.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


dziewięć × = 54

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>