Renowacja roweru cz.2 – Rozbiórka

Zaopatrzeni w klucze, wkrętaki, szczypce, wybijaki i młotki rozpoczynamy demontaż roweru. Polecam rozkręcić wszystko, do ostatniej śrubki. Wymontować każde łożysko, czy też każdą kulkę. Tylko gruntowne przejrzenie wszystkich części gwarantuje późniejszą, bezstresową i przyjemną jazdę.

rower_zzr_viola_7

Luzuję nakrętkę na klinie. Ustawiam tak, aby końcówka klina schowała się w niej. Dzięki temu mogę spokojnie działać wybijakiem i młotkiem, bez obawy zniszczenia gwintu lub ześlizgiwania się narzędzia. Używam zestawu wybijaków Rennsteig. To bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza podczas prac przy starych rowerach. Młotek wystarczy 300g, używam między innymi firmy Beta

Wybijak Rennsteig i młotek Beta

Przyszedł czas na użycie specjalnego klucza ZZR/Romet. Umożliwi nam odkręcenie nakrętki sterów. Kluczem płaskim odkręcam śrubę mocującą mostek i demontuję wraz z kierownicą.

Stery ZZR

Odkręcam błotnik i przednie koło.

rower_zzr_viola_10

Klucz płaski - demontaż błotnika

Rozpinam łańcuch. Ten miał spinkę, która znacznie ułatwia zadanie. W przeciwnym wypadku należałoby użyć klucza do łańcuchów.

Rozpięcie łańcucha

Demontuję siodło, uprzednio odkręcając śrubę zaciskową sztycy.

Odkręcenie sztycy kluczem płaskim

Odkręcam tylny błotnik wkrętakiem Wera Kraftform. Pomocne okazały się też nastawne szczypce Knipex Cobra.

Wkrętak Wera Kraftform i szczypce Knipex Cobra

Podczas demontażu tylnego koła ponownie potrzebuję wkrętaka – odkręcam wkręt opaski mocującej ramię hamulca.

Wkrętak Kraftform

Odkręcam obejmy uchwytów na pompkę. Nieodzowne były szczypce Knipex Cobra, które ponownie umożliwiły wykonanie pracy.

Szczypce Cobra

Największym wyzwaniem był demontaż suportu. Bardzo pomocne okazały się nastawne
szczypce-klucz Knipex. To narzędzie świetnie spisuje się w sytuacjach, w których należy uważać na odkręcany/przykręcany element (świetnie spisują się np. przy montażu armatury sanitarnej).

Szczypce-klucz Knipex

Odkręcenie pozostałych nakrętek sterów umożliwiły szczypce Knipexa. Tym razem w ręce wpadła mi inna Cobra.

Szczypce Knipex Cobra

Wybicie misek sterowych można wykonać we własnym zakresie, nie mając specjalnych narzędzi. Bardzo ważne jest stopniowe opukiwanie po obwodzie. Wykorzystałem wkrętaki Wera Kraftform z możliwością pobijania. Przydatne były też wybijaki.

Wkrętak do pobijania Wera i wybijak Rennsteig

Pozostało zdjęcie opon i dętek oraz odkręcenie szprych (wykorzystałem specjalny klucz).

Demontaż opon i dętek

Po tych wszystkich czynnościach okazało się, że mam już kompletnie rozkręcony rower.

Rozkręcony ZZR Viola

Zapraszam do przeczytania pozostałych części:
cz.1 – Zakup
cz.2 – Rozbiórka – aktualnie czytasz
cz.3 – Koła
cz.4 – Usuwanie powłok lakierniczych
cz.5 – Lakierowanie
cz.6 – Składanie

D.J.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

One Comment

  1. Tylko czemu tak późno takie wpisy? :) jakiś czas temu dostałem rower od znajomego i chciałem go odnowić. Szkoda mi było pieniędzy na serwis więc postanowiłem zrobić wszystko sam. Niestety jakoś tak dopiero teraz się za to zabrałem i szukałem porad w internecie i w końcu znalazłem Twój blog. Może uda mi się wszystko zrobić w tym miesiącu i dam radę jeszcze trochę pojeździć na rowerze.

    Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


− 3 = sześć

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>