Polerowanie aluminium

Przeprowadzanie renowacji starych aut, motocykli, rowerów, czy też innych przedmiotów często stawia nas przed problemami:

- Co zrobić z elementami z aluminium, które uległo procesowi utleniania?

- Jak uzyskać połysk aluminium?

- Jak pozbyć się rys i wżerów?

Przygotowałem krótką prezentację dotyczącą polerowania na przykładzie aluminiowej klamki do samochodu FSO Warszawa.

Podczas prac polerskich należy chronić drogi oddechowe przez stosowanie masek. Korzystam z produktu firmy Uvex - składanej półmaski Silv-Air z wentylem. Polecam także stosowanie okularów lub gogli ochronnych. Osobiście stosuję Uvexa 9301 ultravision.

01

 

Polerowanie wstępne

Wykonuję bawełnianym, twardym dyskiem.

02

Skręcam go na trzpieniu, między dwoma talerzykami, nakrętką.

03

Montuję trzpień w uchwycie wiertarki.

04

Rozprowadzam na dysku brązową pastę polerską. Producent, firma York Abrasives, zaleca jej stosowanie do metali nieżelaznych i tworzyw sztucznych, ale sprawdziłem że świetnie sprawdza się także do stali nierdzewnej.

05

Zaczynam polerowanie wstępne aluminiowej klamki. Na zdjęciu przedstawiłem różnicę po chwili polerowania.

06

Polerowanie należy przeprowadzać dokładnie, bez pośpiechu. Materiał dobrze polerowany będzie się mocno nagrzewał. Jeśli jestem w stanie trzymać go w rękach, to znaczy, że materiał otrzymał właściwą porcję tarcia.

Uwaga. Zbyt długie polerowanie w jednym miejscu może doprowadzić do przegrzania i przebarwienia aluminium. Na pocieszenie napiszę, że nie przytrafiła mi się taka sytuacja.

Polerowanie zwierciadlane

Wykonuję bawełnianym, miękkim dyskiem.

07

Skręcam go na trzpieniu i montuję w uchwycie wiertarki.

Rozprowadzam na dysku niebieską pastę polerską. Jej skład pozwala na uzyskanie zwierciadlanej powierzchni na metalach nieżelaznych (aluminium, mosiądzu, miedzi i in.), stali nierdzewnej oraz metalach chromowanych.

Chwila pracy poświęconej na odświeżenie detali mojej Warszawy opłaciła się. Klamka wygląda pięknie.

08

Jeśli aluminium jest mocno utlenione i posiada liczne rysy i wżery, to przed polerowaniem należy przeszlifować element papierami ściernymi. Do tego celu wykorzystuję papiery wodne o gradacjach 400, 600, 800, 1000, 1500, 2000 i 2500. Dzięki tym zabiegom można uzyskać gładką powierzchnię, która po przepolerowaniu będzie pięknie błyszczała.

Wykorzystałem zestaw dysków i past firmy York Abrasives.

Użyłem stojaka wiertarskiego Wolfcraft, który umożliwił łatwe operowanie obrabianym elementem.

Obejrzyj również filmik:

D.J.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterEmail this to someone

5 Comments

  1. A co w przypadku głębokich rys po uderzeniach? Czym je wypełnić?
    Oraz jak zabezpieczyć aluminium przed ponownym utlenianiem i wycieraniem – czyli czym utwardzić powierzchnię lub osiągnąć satynę. Podobno wystarczy kąpiel w tak zwanym „krecie do rur”.

  2. Część rys można usunąć podczas szlifowania papierem. Ja stosuję np. papier wodny 400 i stopniowo coraz drobniejszy, aż do 2000 lub 2500. Jeśli rysy są znacznie głębsze i nie ma szans zniwelowania ich nawet papierem 360, czy 220, to naprawa takiego elementu może okazać się znacznie droższa i bardziej skomplikowana.
    Nigdy nie zabezpieczam wypolerowanego aluminium, ponieważ polakierowanie zmniejszy błysk. Co jakiś czas wystarczy lekko przepolerować niebieską pastą i to w zupełności wystarcza. Podczas mycia wypolerowanych części należy pamiętać, że nie można stosować silnych środków czyszczących. Osobiście używam wody z płynem do naczyń.
    Aluminium można też anodować. Po takim zabiegu otrzymujemy twardą powłokę, która może być kolorowa. Osobiście nie stosuję takich zabiegów, ponieważ podoba mi się czyste, wypolerowane aluminium.
    Osiągnięcie matowej powierzchni jest możliwe przy użyciu pasty jasnoszarej.

  3. Mam takie pytanie….rok temu dokładnie kupiłam rower Medano Battery z silnikiem w przedniej piaście.
    Silnik pokryty jest aluminium.Chciałabym sie zapytać,czy możliwym jest,aby po roku użytkowania aluminium na silniku utleniało sie ,powodując duże wżery?
    Bardzo prosze o odpowiedz,poniewaz nurtuje mnie ten problem i nie wiem,jak temu zaradzic…
    anna

    • Aluminium zawsze po jakimś czasie pokrywa się cienką warstwą tlenku glinu i to ona zapobiega dalszemu utlenianiu. Jeśli chcemy utrzymać połysk, to musimy co jakiś czas przepolerować.
      Skoro pojawiły się duże wżery, to mogło to mieć związek z warunkami – aluminium szybko koroduje w warunkach silnie kwaśnych lub zasadowych. Może to też wynikać z zastosowanego stopu aluminium.
      Możliwości jest kilka:
      1. Można wyszlifować i później wypolerować (jeśli grubość materiału pozwala na pozbycie się tych wżerów). I tak przygotowaną powierzchnię skrupulatnie pilnować i co jakiś czas przepolerować.
      2. Można polakierować.
      3. Można anodować.

      O ile dwa pierwsze sposoby można wykonać samemu, to trzecia metoda wymaga wizyty w zakładzie galwanizującym.

Odpowiedz na „awAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


cztery + 2 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>